Από τα πιο σημαντικά μέρη ενός αλυσοπρίονου, αν όχι το πιο σημαντικό είναι η αλυσίδα του, καθώς αυτή είναι που κάνει τη "βρώμικη" δουλειά. Όσο περισσότερο χρησιμοποιείται, τόσο περισσότερο καταπονείται και κάποια στιγμή θα χρειαστεί οπωσδήποτε τρόχισμα - ακόνισμα.

Μια καινούρια ή μια τέλεια ακονισμένη αλυσίδα, σαφώς και έχει πολύ μεγάλη διαφορά στο κόψιμο και την απόδοση σε σχέση με μια "στομωμένη" που χρειάζεται τρόχισμα. Οι λόγοι που μπορεί να στομώσουν μια αλυσίδα και να την καταστήσει αναγκαία για ακόνισμα είναι αρκετοί. Στο παρόν άρθρο θα αναφέρουμε εν συντομία τους βασικότερους από αυτούς τους λόγους, καθώς και όλους τους τρόπους τροχίσματος των αλυσίδων.

ΛΟΓΟΙ ΣΤΟΜΩΣΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ

Α) Ένας από τους πλέον συνηθισμένους λόγους είναι να έχει κολλήσει πίσσα ή ρετσίνι. Συνήθως, όταν κάποιος χρησιμοποιεί το αλυσοπρίονο για να κόψει αρκετά χλωρά ξύλα που περιέχουν ρετσίνι, αυτό προσκολλάται στα δόντια της αλυσίδας και
δεν της επιτρέπει να κόψει σωστά, με αποτέλεσμα όσο πιο πολύ ρετσίνι εφάπτεται στην αλυσίδα, τόσο πιο δύσκολη θα καθίσταται η κοπή. Αποτέλεσμα της παραπάνω κατάστασης είναι να υπερθερμαίνεται η αλυσίδα, γεγονός που προκαλεί τη σταδιακή καταστροφή της σκληρότητας του μετάλλου της. Αν λοιπόν έχουμε μια τέτοια περίπτωση, τότε πριν το ακόνισμα θα πρέπει να γίνει πρώτα ένας καλός καθαρισμός.

Β) Ένας άλλος λόγος για να έχει στομώσει η αλυσίδα είναι να έχει προηγηθεί κακή λίπανση της λάμας. Αν έχει τελειώσει το λάδι της αλυσίδας έχει βουλώσει η αντλία λαδιού, τότε θα αυξηθούν οι τριβές της αλυσίδας και της λάμας με συνέπεια την υπερθέρμανσή τους, με αποτέλεσμα να χάνουν κάποια από τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητές-αντοχές τους.

Γ) Μια ακόμα πιθανή και συνηθισμένη αιτία για να έχει στομώσει η αλυσίδα του αλυσοπρίονού σας είναι αν πραγματοποιούνται κοπές σε χώρους όπου υπάρχουν χώματα, σύρματα και πέτρες να έχει φτάσει στην αλυσίδα κάτι από αυτά. Το κακό σε αυτήν την περίπτωση είναι πως, εκτός από το ότι πέφτουν βρωμιές πάνω στην αλυσίδα, ελοχεύει σοβαρός κίνδυνος να σπάσει κάποιος οδηγός. Στην τελευταία περίπτωση που έχει σπάσει κάποιο δόντι, τότε θα πρέπει να γίνει άμεσα αντικατάσταση.

Δ) Τελευταίος και πιο φυσικός τρόπος για να στομώσει μια αλυσίδα είναι να έχει προηγηθεί πολύωρη χρήση. Αυτό αποτελεί ένα φυσικό επακόλουθο το οποίο δυστυχώς δεν μπορούμε να το αποφύγουμε ακόμα κι αν κάνουμε χρήση της καλύτερης αλυσίδας που υπάρχει. Αν του στομώματος έχει προηγηθεί κανονική χρήση και όχι κάτι από τις προηγούμενες τρεις περιπτώσεις, τότε το ακόνισμα θα αποδειχθεί αρκετά γρήγορο και εύκολο.

Αφού είδαμε λοιπόν τους βασικότερους λόγους στόμωσης μιας αλυσίδας, πάμε τώρα να δούμε και όλους τους δυνατούς τρόπους τροχίσματός της, από τον πιο απλό, μέχρι και τον πιο επαγγελματικό.

 

ΤΡΟΠΟΙ ΤΡΟΧΙΣΜΑΤΟΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ

1ος τρόπος: Χειροκίνητο τροχιστικό

Τα χειροκίνητα τροχιστικά αποτελούν την πρώτη και πιο συνηθισμένη επιλογή αγοράς από ερασιτέχνες χρήστες. Είναι οι πιο προσιτοί, από οικονομικής άποψης και διατίθενται στο εμπόριο είτε σκέτοι, είτε σε σετ με διάφορα άλλα εξαρτήματα (γενικά να προτιμάτε την αγορά κιτ για να είστε πιο πλήρεις). Το μόνο που χρειάζεται για τη χρήση των τροχιστικών αυτών είναι μια λίμα ανάλογη της αλυσίδας και οι κατάλληλοι οδηγοί. Στα θετικά τους όπως είπαμε συμπεριλαμβάνουμε το γεγονός ότι είναι πάρα πολύ οικονομικοί, ενώ άλλο ένα μεγάλο θετικό είναι ότι λόγω κατασκευής μπορούμε να τους έχουμε παντού μαζί μας και να τους χρησιμοποιήσουμε οπουδήποτε, καθώς δεν απαιτούν τροφοδοσία ηλεκτρικού ρεύματος. Σαν μειονέκτημα θα λέγαμε ότι είναι ένας αργός τρόπος τροχίσματος που απαιτεί μια σχετική εμπειρία, ενώ είναι πιθανό να γίνει καταλάθος ανομοιόμορφο ακόνισμα με αποτέλεσμα να "τραβάει" η αλυσίδα.

 

2ος τρόπος: Χρήση εργαλείου Dremel-Proxon

Ένας άλλος επίσης καλός και οικονομικός τρόπος να ακονίσετε την αλυσίδα σας είναι αν έχετε στην κατοχή σας κάποιο πολυεργαλείο τύπου Dremel,Proxon ή κάτι αντίστοιχο. Ουσιαστικά, το μόνο που χρειάζεστε είναι το ειδικό εξάρτημα με την αντίστοιχη λίμα και τους ανάλογους οδηγούς. Στα θετικά του θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε το γεγονός ότι και αυτή η κατηγορία είναι αρκετά προσιτή οικονομικά και η δουλειά μας γίνεται αρκετά πιο γρήγορα σε σχέση με τα απλά τροχιστικά της πρώτης κατηγορίας. Ωστόσο, βασική προϋπόθεση είναι η ύπαρξη ειδικού πολυεργαλείου (ηλεκτρικό ή μπαταρίας) και απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή επειδή η δουλειά γίνεται σχεδόν μηχανικά, να γίνει περίπου το ίδιο ακόνισμα σε όλα τα δόντια της αλυσίδας για να μην έχουμε προβλήματα αργότερα κατά τη χρήση.

 

3ος τρόπος: Ηλεκτρικό ερασιτεχνικό τροχιστικό

Η χρήση ενός ηλεκτρικού τροχιστικού αποτελεί την πιο συνηθισμένη λύση ερασιτεχνών αλλά και επαγγελματιών χρηστών και σίγουρα θα το συναντήσετε σε μηχανουργεία, συνεργεία κλπ. Είναι ιδιαίτερα πρακτικά, βολικά και παρέχουν άνετη, ξεκούραστη και ασφαλή εργασία. Χάρη σε αυτά τα εργαλεία, η δουλειά μας γίνεται ακόμα πιο γρήγορα σε σχέση με τις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες τροχιστικών, ενώ στα θετικά του θα πρέπει να συμπεριλάβουμε επίσης πως, επειδή η δύναμη που ασκείται είναι συγκεκριμένη και η διαδικασία γίνεται μηχανικά, το αποτέλεσμα του ακονίσματος βγαίνει το ίδιο σε όλα τα δόντια και στις δύο πλευρές. Στα αρνητικά του θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε το γεγονός ότι είναι πιο ακριβά σε σχέση με τα προϊόντα των προηγούμενων κατηγοριών (βέβαια δε συγκρίνεται το τελικό αποτέλεσμα) και ότι η δουλειά μας γίνεται αποκλειστικά σε πάγκο εργασίας με βασική προϋπόθεση την τροφοδοσία ηλεκτρικού ρεύματος.

 

4ος τρόπος: Ηλεκτρικό επαγγελματικό τροχιστικό

Η τελευταία κατηγορία τροχιστικών αλυσίδας περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά επαγγελματικά μοντέλα. Τα προϊόντα αυτά χρησιμοποιούνται από έμπειρους επαγγελματίες σε περιπτώσεις όπου είναι απαραίτητος ο μαζικός ακονισμός αλυσίδων. Η διαδικασία γίνεται απόλυτα αυτοματοποιημένα σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ το τελικό αποτέλεσμα τροχίσματος είναι εντυπωσιακό, μιας και μιλάμε για ακόνισμα με ακρίβεια χιλιοστού. Όπως είναι εύκολο να καταλάβει κανείς, τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας απευθύνονται όπως προείπαμε μόνο σε έμπειρους επαγγελματίες οι οποίοι θα κάνουν με τη δουλειά τους απόσβεση του αρκετά υψηλού ποσού που θα χρειαστεί να διαθέσουν προκειμένου να εφοδιαστούν ένα τέτοιο εργαλείο.


ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ

Η τελική επιλογή αγοράς ενός τροχιστικού αλυσίδας, θα πρέπει να γίνει ανάλογα με τις ανάγκες σας, έχοντας στο νου σας όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Εννοείται πως η επιλογή γίνεται και ανάλογα το χρηματικό ποσό που κάποιος μπορεί να διαθέσει. Ο συνδυασμός μιας καλής τιμής με την επάρκεια στα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για την εκάστοτε ανάγκη αποτελεί φυσικά τον στόχο του καθενός. Δείτε την ευρεία γκάμα των προϊόντων μας πατώντας ΕΔΩ 

 

**Το παρόν άρθρο αποτελεί δημιουργία και ιδιοκτησία της εταιρείας "Μιχάλης Καβούκης & ΣΙΑ ΕΕ" και της ιστοσελίδας kavoukistools.gr. Οποιαδήποτε αντιγραφή / αναπαραγωγή μέρους, ή και ολόκληρου του άρθρου χωρίς την έγγραφη συγκατάθεση της εταιρείας μας μπορεί να προκαλέσει νομικές και ποινικές κυρώσεις στους παραβάτες.